Általános tudnivalók

  • Kánikulai napokon, a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltse otthon, viszonylag hűvösben, besötétített szobában!
  • Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel, akár többször is!
  • Alkalmazzunk mentolos törlőkendőt arcunk, karjaink frissítésére!
  • Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákra időzítsék a piaci bevásárlást!
  • Lehetőleg éjjel szellőztessünk!
  • Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (például kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
  • Ne hagyjunk az autóban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő spray-t és gázgyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak!
  • Korlátozza a szabad levegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig)! Árnyékos helyen próbáljon pihenni napközben! Ha túl sokáig tartózkodott szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezet lehűl, és ismét visszatérhet a kánikulába!
  • Csökkentse a fizikai munkavégzést! Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!
  • A hajzuhataggal rendelkezők fonják varkocsba a hajukat, vagy kreáljanak kontyot belőle! Így nem fog beizzadni, és a hát is szellőzhet.
  • Fagyizáskor lehetőleg a gyümölcsfagyikat válasszuk (citrom)! Fanyar, savanykás ízük kellemesen hűsítő hatású, nem is szólva az egészségügyi előnyökről.

 

Étkezési tanácsok

  • Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott só veszteség is jelentkezik. Verejtékezéssel átlagosan 0,15-0,20 %-os sótartalom veszteséggel számolhatunk.
    Ebben az esetben jelentős szerepet töltenek be a megfelelő ásványi anyag tartalommal rendelkező folyadékok, hiszen nemcsak a nátriumtartalmat kell pótolni, hanem a káliumot, magnéziumot és a kalciumot is.
  • Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz – ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől!
  • Étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag! (Kerüljük a „magyarosan” fűszeres, nehéz húsételeket!)
  • A forró napokon még most is kedvenc a behűtött görögdinnye, amely jól oltja a szomjat is, hisz 85-90 %-ban vízből áll.
  • Fogyasszunk főétkezésként is salátaféléket! Emésztésünk nem veszi igénybe túlságosan szervezetünket, ezen kívül tartalmazzák az immunrendszerünk erősítéséhez szükséges vitaminokat, és ásványi anyagokat.

 

Öltözködési tanácsok

  • Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! A nagy melegben – átmenetileg – felejtsük el a szűk topokat, nadrágokat, szoknyákat. Hordjunk inkább laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bőszárú nadrágokat, szellős blúzokat.
  • Idősek ne viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!
  • Mezítláb cipőben járni kényelmes, de a lábunk gyorsan megizzadhat, ezért helyezzünk a cipőbe frottírból készült talpbetétet!
  • Aki hajlamos a verejtékezésre, az viseljen nagy keretű napszemüveget, amelynek kerete nem tapad szorosan az arcához!

 

Tanácsok kisgyermekes családok részére

  • Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk! A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!
  • Sose hagyjunk gyermeket zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem, mert pár perc alatt is 50-60 oC-ra tud felmelegedni az autó belseje, és a benne lévők hősokkot kapnak!

 

Orvosi tanácsok

Testünk normális körülmények között az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ilyenkor gyorsan emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat. Ez igen komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelű is lehet.

A hőguta tünetei a vörös, forró és száraz bőr, szapora pulzus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudatvesztés. Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket! Addig is, míg megérkezik a segítség, fontos a beteg lehűtése. Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, vagy mossuk le hideg vízzel, esetleg hideg vizes kádba ültessük. Ha a levegő páratartalma nem túl magas, a beteget nedves lepedőbe csavarhatjuk, miközben legyezzük.

Tanácsok a hőguta megelőzésére:

  • A nap égető erejétől széles karimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védje magát! Fényvédő krémmel naponta többször is kenje be a bőrét!
  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet.

 

Utazási, közlekedési tanácsok

Kánikulában is közlekedni kell, de nem mindegy, hogy hogyan. A hirtelen jött meleg érezteti hatását a közlekedésben is. Gyakran érezzük, hogy kicsit fáradtabbak vagyunk, sokan nem számolnak azzal, főleg az idősek, hogy a nagy meleg még az egészséges szervezetet is megviseli, nemhogy a fáradtat, kimerültet. Az emberek a hétvége jó idejét kihasználva autóba ülnek és a városokon kívül túrázni, illetve strandolni indulnak.

  • A fúvott gumiabronccsal rendelkező járművek (gépjárművek, kerékpár) esetében a járművezetők a nyári időszakban, a nagy meleg miatt gyakrabban ellenőrizzék járműveik kerekének légynyomását!
  • Ha hosszabb útra indulunk, a gépkocsiban utazók részére vigyünk – lehetőleg hűtő táskában – megfelelő mennyiségű folyadékot!
  • A szeszesital fogyasztása a nyári melegben a vezetési képességet még súlyosabban rontja.
  • A nagy kánikula a járművezetők szervezetét is nagyon megterheli, a reflexek tompulnak, a vezetők még inkább türelmetlenebbek, indulatosak.
  • A nyári időszakban meglévő jó útviszonyok ellenére is mindenhol tartsa be az adott útra megengedett legnagyobb haladási sebességet!
  • Ha hosszabb utat kell megtenni, érdemes két-három óránként, vagy szükség szerint pihenőt tervezni és tartani.

 

Tanácsok strandoláshoz

A kánikula a vízben, vízparton viselhető el leginkább, azonban ez felelőtlen és meggondolatlan viselkedéssel veszélyessé is válhat.

  • Ne fürödjön közvetlenül étkezés után, teli gyomorral!
  • Szeszesital vagy egyéb bódító hatású szer által befolyásolt állapotban tartózkodjon a fürdőzéstől!
  • Napozás után testét zuhanyozással vagy más módon hűtse le, felhevült testtel soha ne menjen a vízbe!
  • Szív- és érrendszeri-, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők egyedül soha ne fürödjenek!
  • Aki nem tud úszni, mély vízben ne használjon felfújható fürdőeszközt (gumicsónak, gumimatrac), azon lehetőleg ne aludjon el!